FANDOM

Kija - trzecia żona króla barbarzyńców z Krewlodu - Kilgora. Jest potężną wojowniczką, nie tak szaloną jak jej mąż, choć ambitną i okrutną. W roku 1174 po Ciszy przybywa na lodową wyspę Vori, by zdobyć ukryty tam przed wiekami Miecz Mrozu. Wyruszyła tam sama, by Kilgor uznał jej synów jako prawowitych potomków i włączyła się do poszukiwań tego artefaktu, jakie prowadzili tam Gelu i Tarnum. Podążała za elfem by zdobyć od niego Miecz gdy ten go znajdzie. Posiadła umiejętność tworzenia Kryształowych Smoków, czym zaskoczyła Tarnuma. Nighońskie siły Tarnuma pokonały jej wojska w ważnej bitwie podczas poszukiwań starożytnego miasta Volee, a sama Kija została uwięziona. Udało się jej jednak uciec z niewoli i dotrzeć do Miecza Mrozu przed Tarnumem. Wydarzenia te opisane są w Heroes Chronicles: The Sword of Frost.

Zdobywszy ten bezcenny artefakt Kija przekazała go Kilgorowi. W konsekwencji doszło do wojny między barbarzyńcami, a wojskami avleńskimi dowodzonymi przez Gelu. W wielkiej bitwie jaką stoczyły te armie nastąpiło zderzenie Miecza Mrozu i Ostrza Armagedonu, co spowodowało Rozliczenie i koniec dawnego świata.